EXIT jedan od pokretača zakonske regulacije kreativnih industrija

15. jul 2018. — Autor: EXIT

Muzička konferencija „Youth Fair“ na temu „Kako sistemski podržati razvoj domaće muzičke scene i plasirati talente na međunardonu scenu“, održana trećeg dana Exita, označena je kao jedan od prvih koraka u zakonskoj regulaciji kreativnih industrija, koju je najavila savetnica predsednice Vlade Srbije za digitalne i kreativne industrije, film i turizam Ana Ilić.

„Doprinos kreativne industrije domaćem bruto proizvodu iznosi 13 odsto, mladi čine 70 odsto ovog sektora u kom je zaposleno sto hiljada ljudi. Potpuno je suludo da Vlada, ne samo naša već i širom sveta, ne reguliše kreativne industrije i zbog toga mi to želimo da uradimo u dva pravca, pre svega na širem planu, a zatim i u užim oblastima. Prva stvar je istraživanje načina kako da podržimo kreativne industrije i podstaknemo njihov rast, a druga je kako da to iskoristimo za rebrendiranje Srbije u svetu. U muzičkom sektoru, koji ima veliki kvalitet i potencijal, tek ustanovljavamo probleme kao što su izvoz i ekonomske uslove“, optimistična je Ana Ilić, koja je ovaj plan uporedila sa tim kada pre deset godina niko nije verovao u ideju da Srbija može da postane važna za srpsku i svetsku filmsku industriju, a danas je to dobro regulisani deo u koji su investitori uložili preko 40 miliona evra.

Moderatorka konferencije, urednica redakcije pop muzike Radio Beograda Katarina Epštajn istakla je važnost CITEP programa, koji je Evropska komisija pokrenula za razmenu talenata centralno-istočnih države u Evropi. U okviru toga Exit i Radio Beograd predstavljaju domaće izvođače na „Eurosonic“ festivalu u Groningenu, gde se okupljaju najvažnija imena muzičke industrije.

Jedan od osnivača Exit festivala i član borda Evropske festivalske asocijacije „Yourope“ Ivan Milivojev rekao je da uloga Exita da pomogne izvođačima u ovakvom programu, kako bi ih festivali u inostranstvu bukirali:

„To nije lak zadatak, jer ljudi ovde ne znaju mnogo o menadžmentu, tehničkoj i logističkoj podršci. Mi moramo da uradimo mnogo toga da bismo dostigli makar osnovni nivo organizacije kod bendova, bez obzira na to što muzički jesu dobri. Učimo ih kako to da postignu, ukazujemo im na primere drugih uspešnih muzičara. Exit pruža podršku srpskim izvođačima, pružamo im potrebna znanja i oni nam se uvek vraćaju.“

Direktorka festivala „Lollapalooza“ u Berlinu i bivša direktorka festivala „Sziget“ Fužina Szep kaže da je u Budimpešti od 2005. godine bila otvorena „eksport“ kancelarija, a da je ideja potekla iz same muzičke industrije i potrebe da se pravi razmena izvođača sa drugim zemljama.

„Muzika je mnogo zahvalnija za promociju države, za razliku od politike u kojoj ljudi biraju strane. Glasajte za muziku, ne za partiju! Potrebno je stvoriti sistem sa dobrim timom, napraviti dugoročan plan Vlade, koji će funkcionisati bez obzira na to ko je na vlasti, stvoriti veze sa stranom industrijom“, rekla je Fužina i rekla da Srbija ima sve uslove za to, naročito zbog Exita koji je već drugi put osvojio titulu najboljeg evropskog festivala.

Odgovorni urednik Doma omladine Beograd Dragan Ambrozić, koji je već dvadeset deo različitih žirija za procene talenata, smatra da je glavna karakteristika domaćih izvođača raznovrsnost veština i originalnost u odnosu na druge zemlje u regionu.

„Naš glavni problem je što taj veliki potencijal nije prepoznat u Srbiji, a kamoli van granica. Kada 2000. nastao Exit, počeli smo da posećujemo različite konferencije i postoje sistemski koraci koji mogu da se načine, što bi mnogo moglo da pomogne u promociji. Muzičko tržište sada ima novi, digitalni oblik. Srbija nije prisutna u tom svetu i to je najveći problem za proboj na internacionalno tržište“, izjavio je Ambrozić i zaključio da je neophodno da se stvori velika muzička digitalna platforma.