Muzička kritičarka Zorica Kojić donosi sveobuhvatnu recenziju o EXIT festivalu

Muzička kritičarka Zorica Kojić za nedeljnik Vreme donosi recenziju sa ovogodišnjeg Exita, u kojoj kroz četiri festivalske večeri prožima čitavu istoriju popularne muzike, rokenrola, bendova The Prodigy i Wu-Tang Clan, ali i kontekst jednog društva, vremena i čovečanstva u celosti.

26. jul 2023. — Autor: EXIT

„Pored svih strahotnih globalnih kriza što smo ih proživeli i proživljavamo ih još uvek, ove 2023. sasvim je prirodno i isceljujuće bilo pozvati svoje najstarije i najdugovečnije rok idole da nas još jednom duhovno spasu i ohrabre da sami nađemo svoj put. I pokažu nam svojim primerom da je to skroz u redu, da je to moguće i štaviše jedino ispravno“ – navodi ona.

The Prodigy – Simfonija kosmosa za milione

„Njihov ovogodišnji nastup na Glavnoj Egzitovoj bini frenetična je propoved kojoj nema ravne, simfonija kosmosa za milione, bliski susret ljudi i mašina ko zna koje vrste, potresna himna jednoj zauvek odbačenoj generaciji“ – ističe Kojić o nastupu kultnog sastava The Prodigy, opisujući Liama Howletta za svojom opremom „kao da igra fliper na život i smrt, podižući decibele i mantre ritmova neprestano do vrhunca“, odavanje počasti Keithu Flintu i Maxima koji „nepomično stoji, poput nekog divovskog drevnog božanstva“ kao neizbrisive slike sa Gorki List Glavne bine. „Trijumf The Prodigy na ovogodišnjem Egzitu istovremeno je pobeda za svakog od nas, malih beznačajnih smrtnika. Jer, znate kako Karson Mekalers kaže: ‘Pobuna je najdragoceniji cvet siromaštva’. Potpuno tačno“ – zaključuje ona.

Viagra Boys – Švedska alternativna uzdanica

„Trupa istetoviranog u celosti, nalik onom ‘Ilustrovanom čoveku’ Reja Bredberija, frontmen benda Sebastijan Marfi spaja ovde garažu, orijentalno prebojenu psihodeliju i vanvremenski pank u zvuk istovremeno čulan, duhovit i svakako prilično opasan. Svi smo bez sumnje zadivljeni kada Marfi radi sklekove ili se jednostavno opruži na pozornici u maniru Igija Popa, prede i reži, sumanuto dirigujući hipnotičkim transom što se oko njega zahuktava“ – Zoričini su utisci kada je u pitanju bend Viagra Boys, koji naziva „švedskom alternativnom uzdanicom“, a njihovo stvaralaštvo „originalnim konceptom commedia dell’аrte za milenijalce i zumere“.

Skrillex – Kralj EXIT festivala u svakoj svojoj pojavi

Muzička kritičarka Zorica Kojić Skrillexa opisuje kao „kralja festivala Egzit u svakoj svojoj pojavi“, dodajući da je on na Exitu „samostalna zvezda večeri sa armijom obožavalaca koji ga i doslovno svuda slede“ i osvrćući se na početak seta legendarnom numerom „Zvižduk u 8“ Đorđa Marjanovića. „On sâm pojam je za sebe u fahu koji je lično izmislio. Njegovi bravurozni prelazi iz numere u numeru, dopunjeni unikatnom akrobatikom za miks-pultom, i dalje oduzimaju dah. Već uobičajena pirotehnička akcija ispred Skrillexovog fantazmagoričnog di-džej trona deluje svaki put iznenađujuće sveže, a on toliko superiorno barata svojim alatima da ne biste mogli ni da zamislite ikog drugog ko bi veštije postupao sa nepreglednim muzičkim katalozima što ih ovaj momak nosi u malom prstu“ – opisuje ona.

Wu-Tang Clan – RZU za predsednika!

„Genijalni RZA i braća apsolutno su rasturili poslednje Egzitove večeri“ – ističe Kojić! „Snažni kao predskazanje jednog budućeg društva ponosnih građana, impozantni u svom muškom dočaravanju metafizike ulice, oni ovih dana svojim gromoglasnim povicima kao da manje insistiraju na nekadašnjoj jetkosti, a mnogo više na plemenitom divljenju za sveukupno čovečanstvo. Kao da ispisuju neke Vitmanove stihove, Wu-Tang Clan bacaju se na gigantski posao mešanja velike magme one prvobitne energije univerzuma uživo pred nama, čarajući nad njom do svojih poslednjih ljudskih snaga ne bi li ispala što bolja“, opisuje ona, dok trenutak u kom publika okupljena ispred Gorki List Glavne bine podiže prstima znak mira na „finalnu RZINU komandu“ opisuje kao veličanstven, zaključujući – RZU za predsednika!

„I zato, baš na ovom mestu, jedna stvar se mora reći u vezi sa Egzitom – nećete naći nijedan drugi evropski festival, osim možda Glastonberija, koji se toliko, u nizu uzastopnih godina od svog osnivanja, sistematski trudio da dovede one ključne ličnosti što su oblikovale savremenu muziku za budućnost, umetnički bespogovorne, uzdižući je na nivo sile koja ima snagu da transformiše naše živote“ – zaključuje Zorica Kojić.

Recenzija muzičke kritičarke Zorice Kojić u celosti može se pročitati na vebsajtu nedeljnika Vreme.